Hibernációs technológia - Mars utazás -

Az ember mélyűri küldetése számos kihívást jelent a NASA-nak.  Amellett, hogy az    alapvető létfenntartásához szükséges, megfelelő mennyiségű élelmiszerről,  vízről, levegőről   kell gondoskodni, ott van még a kérdés, hogy a hónapokig, vagy akár évekig tartó repülés ideje alatt mivel foglalják el magukat az űrhajósok.

Olyan élettérre lesz szükség,  ahol dolgozni, mozogni, enni és pihenni  tud a legénység. Ellenkező esetben fennállhat a klausztrofóbia, szorongás, álmatlanság és a depresszió veszélye.  Mindezek elkerülésére a rendszeres testmozgás minden bizonnyal megfelelő lehetőség lenne, de az alapvető felszerelések már önmagukban is sok helyet foglalnak.

A NASA több lehetőséget is fontolgat. Az egyik javasolt megoldás az lenne, ha a legénységet egy előidézett hipertónia – egyfajta mesterséges kóma -  állapotába juttatnák. Ahelyett, hogy  az űrhajósok       hónapokig, vagy évekig ébren lennének, a küldetésük elejét mély alvásban töltenék és  csak az út vége  előtt ébrednének fel.  Ily módon friss, kipihent, munkára kész állapotban érkeznek a célhoz.

Bizonyára  azért hangzik ismerősnek  a fent vázolt megoldás, mert ez a koncepció már elterjedt science fiction.  
De a NASA terve azért egy kicsit más, mint például  annak idején a  2001 Űrodüsszeia-ban láthattuk. 

Mark Schaffer (SpaceWorks mérnök)   által javasolt eljárással  (RhinoChill nevű géppel ) hűtőfolyadékkal fokozatosan csökkentik az űrhajósok testhőmérsékletét az orrukon keresztül bevezetett cső segítségével.
A cég szerint az indukáló mélyálomban (sztázisban) lévő legénységnek nem lenne szükség szálláshelyre, kondigépekre, közösségi élettérre. Ehelyett robotok elektromosan stimulálnák a legfontosabb izomcsoportokat és intravénásan táplálnák őket, ezzel biztosítva az egészségüket, jólétüket a hosszú utazás során.

A NASA partnereként a SpaceWorks (egy atlantai székhelyű űrhajózási vállat) vizsgálja a legénység hibernációs technológiáját.  Az idei Nemzetközi Csillagászati Kongresszuson  - szeptember 29 - október 3-a Torontó – Dr. Bradford a SpaceWorks Enterprises Inc. elnöke kifejtette, hogy az első vizsgálatok eredményei biztatóak, de Schaffer javaslatát természetesen nem alkalmazzák azonnal, alaposan megvizsgálják a hibernáció egészségügyi következményeit, mert  ahhoz, hogy egy hosszú távú utazás során biztonsággal lehessen alkalmazni, még további fejlesztésekre van szükség.   Ugyanakkor a NASA azt is hozzátette, hogy a SpaceWorks korábbi vizsgálatai nem mutattak ki káros mellékhatásokat.

Ezzel  egyidejűleg  előtérbe került egy nagyon  fontos  tényező is, a költségcsökkentés. Mivel a legénység hibernált állapotban lesz, kisebb űrhajót lehet építeni és nagyobb hangsúlyt lehet helyezni a biztonsági berendezésekre, például a sugárzás ellen. Ugyanakkor a kisebb hajó azt jelentené, hogy eleve könnyebb anyaga, szerkezete lenne, így az üzemanyag-költségek is alacsonyabbak lennének.


A SpaceWorks szerint a próbamodellek aktuálisan javasolt méretét  8,2x9 méter helyett  4,3x7,5 méterre lehetne csökkenteni. Továbbá a jelenlegi előrejelzések szerint a  4 fős legénység életterének össztömege mintegy 31 tonna. De a cég azt állítja, hogy a hibernációs technikával az élettér csökken, így a szállítóeszköz tömege mindössze 15 tonna lenne.

Természetesen a SpaceWorks a pszichológiai előnyöket is hangsúlyozta.  Ahelyett, hogy a legénység a teljes 180 napos utat ébren töltené,  képesek lennének aludni és csak érkezéskor ébrednének fel. Ez biztosítaná, hogy az utazás hosszú hónapjaiban senkit ne kerítsen  hatalmába  a  „tér őrület” , amivel veszélyeztethetné a saját, vagy a legénység életét.

Természetesen még mindig sok a fejlesztésre váró feladat, mielőtt a hibernációs technológia járható út lesz, mert úgy tűnik, hogyha valaha is ki akar jutni az emberiség a világűrbe, akkor a hibernációra bármilyen formában  is, de szükség lesz. 

Ezzel egy új korszak kezdődik az emberiség számára, megnyílnak a kapuk a Világűr ember által történő felfedezésére.

- Cica Kis -


Forrás: https://www.youtube.com/watch?v=GxDBHLmLJ0s